Waar begin je met de opbouw?
Allereerst heb ik de wanden beplakt met X-trem. Ik heb gekozen voor de 2 cm dikker versie ervan om zo wat meer isolatiewaarde te hebben. Omdat de opbouw hoog op het chassis staat heb ik ervoor gekozen om het gedeelte waar je loopt via de onderzijde te isoleren. In de kastjes komt op de bodem 1 centimeter dik X-trem.
Met speciaal masker, handschoenen, thinner, Bison-tix, meetlat, mes en geduld was de isolatieklus vrij snel afgerond. De bus heeft mooie vlakken die allemaal goed te bereiken zijn.
![]() |
![]() |
|
Makkelijke vlakken | Snel afgerond |
Het dak, en de cabine komen later aan
bod. Eerst De wanden plaatsen.
Om tot een goede isolatie te komen heb ik op de liggende profielen latten (7 mm
vurenhout) geplaatst met polymax en zelftappers. Beetje dom was dat ik aan de
voorzijde even geen rekening had gehouden met het feit dat ik daar minder dikte
had om de zelftappers in te schroeven met als resultaat dat er 2 schroeven uit
de zijwand staken...
Op de latten heb ik ocumé triplex van 4 mm gelijmd en geniet. De achterzijde uiteraard in de grondverf gezet (de voorzijde schilder ik in een keer om het geheel strak te krijgen. Omdat het woongedeelte "slechts" 2.90 meter lang is kan ik de plaatscheidingen netjes wegwerken en is er maar een klein deel zichtbaar. De kopse kanten van het hout bescherm ik door er een plastic profiel op te lijmen.
![]() |
![]() |
|
De eerste wandplaat geplaatst | Hele wand |
Ik had besloten om eerst de bestuurderszijde te gaan voorzien van de benodigde meubels (bank, bovenkast, kast voor koelkast en koken, grote opbergkast met plaats voor de kachel).
Doordat de platen voor de wand en het plafond voor me op maat waren gezaagd kon ik deze snel en gemakkelijk plaatsten. Het plafond heb ik gepopnageld.
Meten, nog een keer meten en dan met de afkortzaag de latjes strak afkorten. Heerlijk zo'n Bosch afkortzaag! De latjes op de juiste plaats leggen, nog een keer meten en alles in elkaar lijmen en schroeven. Zo bouwen we deel voor deel aan de inrichting.
Eerst de banken: een smalle bank van 140 centimeter breed en 46 centimeter diep, bedoeld voor smalle billetjes en 1 bank van 99 centimeter breed en 70 centimeter diep. Tezamen vormen ze ook de basis van het bed dat, via twee platen die ik met pianoscharnieren aan de banken zal bevestigen, omgevormd kan worden tot een slaapplaats van 1.40 bij 1.90 meter.
![]() |
![]() |
|
Basisopstelling bank/bed | aangekleed frame |
De meubels zullen allemaal tegelijk worden geschilderd, eerst wat andere kastjes (bouwen is toch het leukste!)
In de bank die haaks op de wand staat komt de huishoudaccu. De rest van de ruimte onder de banken wordt gebruikt voor opslag.
![]() |
![]() |
|
Kast voor koelkast en kookplaat | Kast voor kachel en opbergen |
Omdat de kachel wordt voorzien van
ringverwarming om de camper snel en gelijkmatig te verwarmen heb ik de
eindstukken voor de ringverwarming bepaald in de bank en in de kost voor de
koelkast.
In de kast van de koelkast komt tevens 1 van de dubbele 220 Volts stopcontacten.
![]() |
![]() |
|
Kast voor boiler, watertank en spoelbak | En er was licht |
In de kast voor de spoelbak is rekening gehouden met een uitsparing aan de achterzijde voor het wegwerken van elektraleidingen die vanaf de boiler, waterpomp, accu e.d. lopen. Aan de bovenzijde van de kast komt het schakelpaneel. Links van de spoelkast circa 90 bij 70 centimeter ruimte voor douche/toilet.
De gaten in het dak worden in het looppad voorzien van 2 mini-Heki's. Deze kosten een paar centen, maar je hebt een enorme lichtopbrengst. In de douche/toiletruimte komt een raam van Fiamma.
![]() |
|
|
Douche/toiletruimte | Bovenkastjes |
De indeling krijgt steeds meer vorm, maar
de tijd verstrijkt helaas ook, en eigenlijk iets te snel. 1 December moeten we
uit de klusruimte (later wordt dit opgerekt tot 20 december).
Ondanks de enorme hulp van Karel (sinds eind april is ie zowat elk weekend in
Amersfoort) wordt dit een krap tijdschema. Dat betekent dat een aantal zaken
niet volgens de planning meer kunnen lopen.
Tussendoor ontdekten we nog een voordeeltje, de vloer hebben we schoongeborsteld en wat bleek: geen roest en er was niet aan gelast. Wat een heerlijk resultaat van 3 uurtjes met de staalborstel op een flex door de cabine!
Eerst bedenken welke kleurenstelling we
gaan gebruiken. Met het thuisfront heel wat staaltjes op tafel gelegd en
besproken.
De Bedford is in de jaren 70 gebouwd en we vonden het gepast om hem dan ook een
jaren 70 uitstraling te geven. Alleen niet die hele drukke motiefjes en duffe
kleurenschema's. Welke kleuren kies je dan...
De Histor kleur tevreden en parelwit gaan de basis vormen, de voorkant van de
banken en kasten gaan we fineren en de rest zien we nog wel even (kleur van de
kastdeurtjes en de vloer)
Best spannend om de kleur aan te brengen, maar uiteindelijk vindt iedereen (die de kleur tot nu toe in het echt in de bus heeft gezien) het een hele mooie warme knipoog nar de jaren 70.
![]() |
|
|
Tevreden met 'tevreden' | Een warme knipoog terug in de tijd |
In een website kun je alles mooi structureren, eerst laat je alle interieur werkzaamheden zien en dan pas de zaken als het aanleggen van elektra, gas en water. Feit is dat , zoals eerder vermeldt door de tijdsdruk, de weergave hier chronologisch gezien niet juist wordt weergegeven. Just for the record.
4 Handen heb je met een aantal zaken nodig, en daarom ben ik ook ontzettend blij met de extra paar handen van Karel. De cabine gaan we eerst voorzien van een laag geluidsdempend materiaal (allemaal sliertjes wol geplakt op een vilten rug) voordat we het cabinetapijtje gaan leggen. Met de informatie van John Verheuvel (van het gelijknamige autobekledingsbedrijf) zijn we aan de slag gegaan: de geluidsdempende laag op maat maken om dat vervolgens als mal te gebruiken voor het tapijt.
Leuk klusje, maar er zijn wel een kleine 15 bussen met speciale lijm door heengegaan...
![]() |
![]() |
|
Nu nog leeg | Even los passen |
![]() |
|
|
Mal voor het tapijt | Afgetekend, en dus snijden maar |
|
|
|
Eerst nog de verhoging voor de stoelen | En dan plakken maar |
|
|
|
Tapijtje he... | En een heldere hemel |